Jak je to s finančními dary obci v případě, že se realizace projektu, na nějž byl dar určen, odloží? Může občan požadovat vrácení daru a má na vrácení nárok? A jaké jsou daňové aspekty darů obcím?
Doručení oznámení o výběru dodavatele všem účastníkům řízení je jednou z povinností zadavatele před podpisem smlouvy v každém z druhů zadávacích řízení. Ve vztahu k náležitostem oznámení o výběru dodavatele ve zjednodušeném podlimitním řízení však bylo vydáno přinejmenším zarážející rozhodnutí ÚOHS. I přesto, že zadavatelé očekávali zjednodušení zadávacích procesů po přijetí ZZVZ, zákon stále obsahuje ustanovení, která mohou zadavatele administrativně zatěžovat. K problematice se pro portál epravo.cz vyjádřily kolegyně Bára a Alena.
V poslední době často slýcháme stížnosti zadavatelů, ale i dodavatelů, že v zadávacím řízení je učiněno rozhodnutí o výběru dodavatele v řádu několika dnů, nicméně následně trvá i několik měsíců, než je uzavřena smlouva na plnění veřejné zakázky. Po přijetí ZZVZ jsme očekávali podstatné zjednodušení zadávacích procesů a celkové snížení formalismu, nicméně je zřejmé, že zákon stále obsahuje nejedno ustanovení, které zadávací řízení zbytečně prodlužuje a zadavatele i dodavatele administrativně neúměrně zatěžuje. Tématu zefektivnění předkládání dokladů před podpisem smlouvy se věnovala kolegyně Bára s kolegyní Alenou v zářijovém čísle 2018 časopisu Veřejné zakázky v praxi.